2018. okt 19.

Hat érdekesség a sárkányról, aki nem akart aludni

írta: Bíró Szabolcs – székirodalom
Hat érdekesség a sárkányról, aki nem akart aludni

Így született a történet

Amióta 2013 elején kiderült, hogy apa leszek, mindenki azt kérdezgette, mikor fogok mesét írni. Ez a kérdés bennem is többször felmerült, de valahogy sosem jött az igazi ötlet, az ilyesmit pedig sosem tudtam erőltetni. Mire Bence fiam két és fél éves lett, már úgy voltam a dologgal, hogy ha eddig nem ment, akkor valószínűleg ezután sem fog, és végképp lemondtam erről a tervről. Egy márciusi vasárnap délután telefonos interjút adtam a Pátria Rádiónak, melynek végén a riporter szintén megkérdezte: „Na és mikor írod meg az első mesekönyvedet?” Gondoltam, itt a tökéletes alkalom, és nagyon komolyan elmagyaráztam, miért nem fogok soha mesekönyvet írni. Ezután eltelt két nap, és Bence fiam sírva ébredt az éjszaka kellős közepén. Mit sírva? Ordítva bömbölt, mi pedig nem bírtunk rájönni, mi baja lehet. Mindent kipróbáltunk, mindent leellenőriztünk, de semmi sem segített. A kétségbeesés és a félkómás állapot határán egyszer csak meghallottam a saját hangomat: „Bence, ismered a sárkány történetét, aki nem akart aludni?” Ott és akkor rögtönöztem egy olyan történetet, melynek hatására a kisfiam elcsöndesedett, majd a végén odafordult az anyukájához, közölte vele, hogy „Pszt! Már aludni kell!”, azzal pillanatok alatt valóban el is aludt. A feleségem rám nézett: „Emlékezni fogsz erre a történetre reggel is? Meg kell írnod!” A rádióinterjú utáni harmadik napon tehát megírtam a történetet, a negyediken elküldtem a Manó Könyveknek, az ötödiken pedig elfogadták. Egy év múlva megjelent A sárkány, aki nem akart aludni.

bence.jpg

A térkép

A nevében Lázár Ervin munkássága előtt fejet hajtó Sokszögletű Kerek Erdőnek eredetileg készült egy vázlatos térképe is. Korsós Szabina illusztrátor még a mesekönyv munkálatainak kezdeti szakaszában készítette ezt a rajzot, melyen az Óperenciás tenger és az Üveghegy is látszik, na meg persze Sárkányfi éjszakai sétájának útvonala, érintve barátai lakhelyét. A térkép végül sosem készült el teljesen, de a fekete-fehér rajzot megőriztük, és most ti is megnézhetitek.

terkep.jpg

A borítókészítés fázisai

A borító elkészítése minden könyv esetében fontos kérdés, és általában elég nagy dilemmát jelent mind az alkotóknak, mind a kiadónak. Sárkányfi meséjével sem volt ez másképp. Az első terv szerint a piros kis sárkányt színes körök keretezték volna. Ezután váltottunk az éjszakai történthez jobban passzoló, a hold fényét idéző halványkék színre. Végül a cím is kapott egy egyszerűbb, letisztultabb dizájnt, alá pedig mindkét alkotó – az író és a rajzoló – neve is felkerült. Így készült el a már általatok is ismert, végső borító.

borito.jpg

Na de hogy nézzen ki a főszereplő?

Mielőtt elkezdte volna az illusztrálást, Korsós Szabina először a főszereplő, Sárkányfi alakját dolgozta ki. Az alábbi képen láthatjátok azokat a korai elképzeléseket, amiket átküldött nekem és a kiadónak véleményezésre. Az alsó sorban egy klasszikusabb, gyíkszerűbb sárkányt is megfigyelhettek: őt akár egy lovagos mesében is el tudnám képzelni. Ki tudja, talán majd egyszer… ;)

sarkanyi_proba.jpg

Mesekönyv mellé játékos fejtörők

Amikor a kiadóval megbeszéltük, hogy a könyv valamikor 2017 tavaszán lát majd napvilágot, még nem volt tervben, hogy készül hozzá egy foglalkoztató füzet is. Ezt a remek ötletet a kiadónál vetették fel, mi pedig nagyon megörültünk neki. A Játékos fejtörők Sárkányfival és barátaival címet viselő füzet teljes mértékben Korsós Szabina munkája – én csupán átnéztem a készülő művet, illetve tanácsoltam hozzá pár dolgot, végül pedig úgy alakult, hogy a hátoldalon olvasható ajánlót is én írtam meg (így lettem egy kiadvány erejéig „a meseíró lovag”). A füzetke kissé mélyebb betekintést nyújt Sárkányfi és barátai világába: láthatjuk a piros kis teremtmény szobáját, játékait, illetve azokat a helyeket, ahol az állatokkal szokott játszani. A klasszikus feladatokon kívül (úgymint labirintus, különbségkereső, pontösszekötő stb.) Szabina arról is gondoskodott, hogy az ügyes kezű gyerekek megtanulhassák lerajzolni a mesekönyv egyes szereplőit. Mindezek felett pedig a füzet egyben színező is. Érdekessége, hogy végül nem a mesekönyv megjelenése után, hanem még az év márciusában, tehát nagyjából egy hónappal előtte került a boltok polcaira – így hát egyszerre lett annak kiegészítője és beharangozója is.

fejtorok.jpg

Egy egész turnéra szóló mesefoglalkozás

A megjelenés évében, 2017 őszén ültem össze egy beszélgetésre Benes Tarr Csilla drámapedagógussal, aki a megfelelő történetet kereste egy 4-7 éveseknek szóló olvasóvá-nevelési mesefoglalkozáshoz. Hamar kiderült, hogy Sárkányfi meséjét kifejezetten jól tudná dramatizálni, én pedig örültem neki, hogy az én (egyetlen) gyerekkönyvemet választotta erre a célra. Hamarosan elkezdődött a foglalkozássorozat, és szerintem egyikünk sem számított rá, hogy mekkora siker lesz. A feleségem, Ági azóta elkészítette a főszereplő horgolt mását, Csilla tehát azóta vele együtt járja az óvodákat, kisiskolákat és különféle családi rendezvényeket. A turné ugyanis azóta tart, immár több mint egy éve. Reméljük, még sok helyre jut el a mi kis piros sárkányunk, aki nem akart aludni!

csilla.jpg

A Sárkány, aki nem akart aludni című mesekönyvünket országszerte megtaláljátok a Líra könyvesboltokban, IDE KATTINTVA pedig 20% kedvezménnyel tudjátok megrendelni.

A hozzá tartozó foglalkoztató füzetet, szintén 20% kedvezménnyel, ITT találjátok.

Szólj hozzá

nem könyv magyar mese érdekesség aki akart érdekességek mesekönyv sárkány aludni székirodalom A Csilla Könyvek Tarr Bíró Szabolcs Manó Szabina Benes székirodalmi Korsós Sárkányfi A Sárkány aki nem akart aludni